Terwijl we een kijkje krijgen achter de schermen van bioscoop The Movies, opgericht in 1912, komen flarden van 100 jaar filmgeschiedenis voorbij. Waarom willen mensen graag samen in de bioscoop dromen uit films beleven? Hoe komt het dat The Movies een merk is geworden?
De film ‘Dromen in The Movies’ zoomt vooral in op de periode 1971-1989, de tijd dat Pieter Goedings (1937-2020) zowel filmdistributeur als eigenaar van The Movies was. Families van stand, die het tot dan toe binnen het bioscoopwezen vooral voor het zeggen hadden gehad, wilden Goedings, een eenvoudige man uit Amsterdam-Noord, er helemaal niet bij hebben. Omdat de Bioscoopbond hem geen films gaf om te vertonen, begon hij noodgedwongen zijn eigen filmdistributiebedrijf.
Pieter Goedings had een voorkeur voor arthouse titels die groots en meeslepend en soms kunstzinnig waren. Hij gaf daarmee ook een impuls de arthouse in Nederland en creëerde met zijn eigen stijl van programmeren het merk The Movies. Want ‘wat daar draaide was goed’, wist iedereen. Zo trok de film Kaos in 1984 bij de release nog weinig publiek, maar door de film langer een kans te geven trok de film uiteindelijk nog een jaar lang volle zalen.
Pieter verzette zich tegen de naoorlogse burgerlijke moraal van de Bioscoopbond en programmeerde alleen films waar hij zelf in geloofde en liet zich door niets en niemand tegenhouden, ook niet door geld. Want hij was ook een creatieve zakenman, berucht om zijn ‘Belgische kaartjes’ en het verzuim van het betalen van de royalties als distributeur.
Petra Goedings (1969), inmiddels zelf filmproducent, was twee jaar toen haar vader in 1971 The Movies kocht en twintig toen haar vader de bioscoop in 1989 aan regisseur Roeland Kerbosch (1940) en filmproducent Matthijs van Heijningen (1944) verkocht. Hoe is het om als meisje boven de bioscoop te wonen waar beide ouders werken? Wat veranderde toen na de verkoop in 1989 achter de bar werkte onder de nieuwe eigenaren Kerbosch en van Heijningen?
Petra weet als filmproducent hoe belangrijk het is voor de diversiteit van het filmaanbod dat in Nederland nog veel onafhankelijke bioscopen zoals The Movies bestaan. Zij pleit voor filmeducatie aan de nieuwe generatie, te verzorgen door filmmakers, distributeurs en bioscopen. Alleen dan, is haar overtuiging, zal het publiek de weg naar de kleinere onafhankelijke filmtheaters zoals The Movies blijven vinden.
De film ‘Dromen in The Movies’ is op aanvraag in The Movies te zien.